Toekomst Oriëntatie

Leef je zonder papieren in Rotterdam? Wat ga je doen, waar ga je heen, hoe hou je jezelf veilig en gezond? Kom naar onze cursus Toekomst Oriëntatie en maak een eigen plan.

Stichting ROS vangt ongedocumenteerden op in het kader van de gemeentelijke LVV-regeling. Dit betekent dat de migrant een beperkte tijd krijgt (in principe 6 maanden) om een nieuwe route in te slaan in diens leven. Binnen die periode bieden wij een programma aan dat mensen aanmoedigt oplossingsgericht en realistisch na te denken over hun toekomst. Dit doen we groepsgewijs, om migranten de kans te geven elkaar verder te helpen en om taboe-doorbrekende gesprekken mogelijk te maken. Voor aanvang van het programma is de migrant idealiter bekend met zijn of haar juridische kansen, heeft die minstens een week kunnen wennen aan diens nieuwe slaapplek en is nodige medische hulp opgestart. Het programma wordt gegeven door één of twee medewerkers, soms aangevuld door een stagair.

Wilt u ook TO aanbieden in uw organisatie?

Contacteer ons!

Doelen

Oefening ‘changing perspectives’ in het bos

• De migrant is bekend met de vier toekomstperspectieven en de mogelijkheden / onmogelijkheden die daarbij horen. Te weten: terugkeer, illegaal zelfstandig verblijf, kansrijk procederen, doormigratie naar een derde land.

• De migrant kent diens basisrechten en weet hoe die te beschermen

• De migrant kan zich een positieve toekomst voor zichzelf voorstellen, waar dan ook ter wereld, en heeft vertrouwen in de eigen vaardigheden die daarvoor nodig zijn.

• De migrant zet zelf stappen om diens positie te versterken op financiëel, pycho-sociaal, medisch en juridisch vlak.

Opzet

Het programma gaat van start zodra er minstens drie deelnemers zijn. Dit kunnen mensen zijn die in onze eigen opvang verblijven, maar ook ongedocumenteerden ‘van buiten’ zijn welkom, of uit het terugkeerprogramma Vice Versa. Wel dient de migrant van plan te zijn het hele programma (10 weken) af te maken.

Voor aanvang worden afspraken gemaakt over aanwezigheid, en wordt uitgelegd dat al het besprokene vertrouwelijk is en in het belang van de migrant.

Gedurende tien weken worden onderstaande thema’s besproken in verschillende werkvormen: presentaties, groepsgesprekken, in te vullen werkbladen, fysieke opdrachten in de werkruimte, visualisatie-opdrachten, gastlessen. Een zekere mate van flexibiliteit is belangrijk, afhankelijk van de deelnemers kan het programma enigszins veranderen.

It’s important to have a sense of direction and I personally appreciate the fact that you guys are trying your best to see us through, to see us reach our goals or take direction we think is best for us.
— Deelnemer

Het programma

Week 1     Wie ben ik, en wat zijn mijn opties?

Week 2     Basisrechten: politie en detentie

Week 3     Basisrechten: medisch, onderwijs, werk

Week 4     Gezondheid / stress / zelfzorg

Week 5     Probleemoplossend denken / doelen stellen

Week 6     Vier toekomstperspectieven / soorten procedures

Week 7     Vrijwillige terugkeer naar land van herkomst

Week 8     Talenten / werk / business

Week 9     Overleven zonder papieren / netwerk opbouwen

Week 10   Evaluatie, plannen maken en nieuwe doelen stellen

Evaluatie

In de laatste bijeenkomst wordt de deelnemers gevraagd naar hun eigen toekomstplan, en wat ze van de cursus vonden. De medewerkers hebben regelmatig (ook gedurende het programma) evaluatiegesprekken om evt. bij te sturen. Na aanleiding van de inbreng van de deelnemers kunnen andere cursussen of activiteiten gestart worden, al dan niet binnen ROS. Zo is in 2020 een kookproject gestart met de deelnemers, als business-stage.

I was very scared to live in Rotterdam because of my past experience and also live normal because of my situation, but after having several meetings with different ROS staff, I feel I’m getting ready to take my life to the direction I want and it’s all happening in Rotterdam.
— Deelnemer T.O.

Meer info: Katja 0643772394 - katja@stichtingros.nl