Over Stichting ROS

Stichting ROS steunt mensen zonder verblijfsvergunning in de regio Rotterdam.

Er leven in en om Rotterdam duizenden mensen zonder geldige verblijfspapieren: arbeidsmigranten, afgewezen asielzoekers en staatlozen. Hoe groot de groep precies is weet niemand. Wel weten we dat zij vaak in armoede leven, een grote afhankelijkheidspositie hebben en moeite hebben om op te komen voor hun basisrechten.

Stichting ROS heeft daarom twee keer per week spreekuur, waarin we maatschappelijke en juridische vragen kunnen behandelen, en helpen bij de toegang tot medische zorg. Elke doordeweekse ochtend is er laagdrempelige Nederlandse taalles, op woensdag is er een open lunch met gezellige activiteiten en kansen voor zelfontplooiing. Ook heeft Stichting ROS een noodopvang voor voornamelijk vrouwen, vanuit waar gewerkt wordt aan duurzame oplossingen en een toekomstperspectief. Tot slot helpt het project ‘Vice Versa’ ongedocumenteerden die kiezen voor vrijwillige terugkeer bij een positieve toekomst in hun land van herkomst.

Stichting ROS wordt deels gesubsidieerd: het vrijwillige terugkeerproject en een deel van de opvang (LVV) wordt betaald door het Rijk. Voor alle andere onderdelen is ROS afhankelijk van fondsen en particuliere giften. Zo financieren we bijvoorbeeld de activiteiten die vallen onder activering (toekomst orientatie, taalschool, naailessen en bemiddeling naar vrijwilligerswerk), de opvang voor enkele vrouwen met kinderen en empowerment.

2021-05-19 Stichting ROS - klein formaat-33.jpg

Missie

Duizenden Rotterdammers hebben geen geldige verblijfspapieren. Zij leven te vaak in een minderwaardige en afhankelijke situatie, zonder controle over hun leven.

Volgens Stichting ROS zijn er drie opties: doorprocederen voor een verblijfsvergunning, overleven in de illegaliteit of terugkeren naar het land van herkomst. Stichting ROS is hierin neutraal, de keuze ligt bij de persoon die ons benadert. Wel geven we realistische informatie over de mogelijkheden en raden we zinloos procederen altijd af. We bieden hulp in vele vormen, maar streven altijd naar zelfredzaamheid en autonomie.

Visie

We zijn in Nederland de enige NGO die zowel opkomt voor basisrechten alsook begeleidt bij terugkeer. Dit doen we omdat we migranten zien als vrije wereldburgers die zelf de beste inschatting kunnen maken over hun toekomst. Migranten met controle over hun leven blijven vaker buiten gemeentevoorzieningen. Ook daarom zetten we ons in voor een inclusieve stad.

2021-05-19 Stichting ROS - klein formaat-15.jpg

Het team

(Het personeel werkt onder CAO Sociaal Werk)

2021-05-19 Stichting ROS - klein formaat-39.jpg

(Het bestuur is onbezoldigd)

• Has van den Hoven (penningmeester, gezamenlijk bevoegd)

• Anne Kooiman (algemeen bestuurslid)

• Eva de Jong (algemeen bestuurslid)

• Wendy Guns (voorzitter, gezamenlijk bevoegd)

• Jasmina Nellestijn (lid, gezamenlijk bevoegd)

2021-05-19 Stichting ROS - klein formaat-23.jpg

ANBI gegevens

Stichting ROS heeft de status van Algemeen Nut Beogende Instelling (ANBI). Uw gift is aftrekbaar van de belasting.

KVK nummer: 24.36.98.06
Bankrekening: NL79RABO 0106567586
RSIN: 814337168

ROS heeft een gedragscode opgesteld voor medewerkers die werken met ongedocumenteerden.

Rechthuislaan.jpg