Vrijwilligersvacature

Vrijwilliger Juridische Begeleiding / Spreekuur

(± 8 uur/week)

Heb jij interesse in vraagstukken rondom migratie en verblijfsrechtelijke problemen? Verdiep jij je graag in mensen en hun positie in de samenleving? Dan is de functie van vrijwilliger juridische begeleiding / spreekuur wellicht iets voor jou!

Het ROS steunt al bijna 20 jaar mensen zonder verblijfsvergunning in de regio Rotterdam. Er leven in en om Rotterdam duizenden mensen zonder geldige verblijfspapieren: arbeidsmigranten, afgewezen asielzoekers en staatlozen. Hoe groot de groep precies is weet niemand. Wel weten we dat zij vaak in armoede leven, een grote afhankelijkheidspositie hebben en moeite hebben om op te komen voor hun basisrechten.

Het ROS biedt sociaal maatschappelijke begeleiding, sociaal juridische begeleiding, opvang, activering waaronder een taalschool en houdt zich bezig met lobby en beleidsbeinvloeding.

Samen met de cliënt onderzoeken we of er mogelijkheden zijn om verblijf alsnog te legaliseren, informeren we over basisvoorzieningen en begeleid cliënten richting de nieuwe procedure. Ook bepreken we de mogelijkheden voor terugkeer naar het land van herkomst. We werken nauw samen met advocaten en andere betrokken hulporganisaties. Als juridisch begeleider ben jij het aanspreekpunt. Goed kunnen luisteren is voor deze functie, waarbij de toekomst van de cliënt centraal staat, van groot belang. Je werkt systematisch en doelgericht, zowel zelfstandig als in teamverband. Als begeleider ben je betrokken én nuchter en heb je een respectvolle houding naar je cliënt.

Herken jij jezelf in bovenstaande rol en ben jij:

• Twee dagdelen per week (8 uur) beschikbaar gedurende een periode van minimaal een jaar, zodat we cliënten een vast en vertrouwd persoon kunnen bieden

• Juridisch onderlegd (minimaal HBO-niveau) door opleiding of ervaring

• Iemand die goed kan luisteren en geduldig is.

• Woonachting in of om Rotterdam

Dan zijn wij op zoek naar jou!

Dit bieden we:

• Een stimulerende en uitdagende werkomgeving met ruimte voor je eigen ontwikkeling.

• Volop mogelijkheden om meer te leren over andere culturen. Prettige collega’s (beroepskrachten, vrijwilligers, stagiairs) waarbij iedereen elkaar ondersteunt om samen onze cliënten verder te helpen.

• Alle vrijwilligers en stagiairs werken onder begeleiding van een beroepskracht.

• Je krijgt een vrijwilligerscontract en we hebben een reis- en onkostenvergoeding.

• Wij vragen daarnaast al onze medewerkers een Verklaring Omtrent Gedrag (VOG) aan te leveren.

Enthousiast geworden?

Stuur een korte motivatie en beknopt CV naar Maarten Goezinnen, algemeen coördinator via maarten@stichtingros.nl. Wil je nog iets weten? Mail gerust, of bel 06 52685300. Zie voor meer informatie over de organisatie onze site https://stichtingros.nl/ of kijk naar onze mooie documentaire “Leven in Limbo” https://npo.nl/start/serie/leven-in-limbo.