Opvang / LVV

Ben je dakloos? Sta je binnenkort op straat?

Misschien kunnen we helpen.

E-mail info@stichtingros.nl of kom naar het spreekuur (maandag / donderdag 14.00-16.00 Rechthuislaan 52).

Over de LVV

BBB, Bed, Bad, Brood (Soms ook wel BBBB met de vierde B van begeleiding) staat voor het minimale wat je als mens nodig hebt. Het staat ook sinds jaar en dag synoniem aan opvang van ongedocumenteerden.

In 2019 heeft de BBB in Rotterdam een andere naam gekregen en spreken we van LVV (Landelijke Vreemdelingen Voorziening). Om mensen meer en sneller perspectief te kunnen bieden, om beter te kunnen samenwerken en om ongedocumenteerden beter in beeld te krijgen, is het pilotproject LVV gestart waaraan 5 steden meedoen, Groningen, Eindhoven, Utrecht, Amsterdam en Rotterdam. Voor Rotterdam betekent dit dat de Pauluskerk, Leger des Heils, Nico Adriaans Stichting en ROS de opvang en begeleiding verzorgen van mensen in deze LVV.

In 6 maanden tijd, want zolang mogen mensen in de opvang blijven, proberen we samen te werken aan een duurzame oplossing. In onze optiek zijn er 4 mogelijkheden:

• bij juridisch perspectief werken we naar een verblijfsvergunning en rechtmatig verblijf,

• is er een wens om terug te keren begeleiden wij iemand bij de terugkeer naar het land van herkomst,

• doormigratie naar een 3e land

• indien dat allemaal niet aan de orde is: een zelfredzaam verblijf zonder papieren in Nederland. Ook dat zien wij als een duurzame (hoewel geen prettige) oplossing.

Binnen de tijd dat iemand in onze noodopvang verblijft werken we aan zelfredzaamheid, toekomst oriëntatie, verwijzen we indien nodig naar medische hulp en geven we de migrant rust en veiligheid om een nieuwe richting in diens leven in te slaan.