Stichting ROS zoekt een nieuwe secretaris voor in het bestuur!

Over ROS

Duizenden Rotterdammers hebben geen geldige verblijfspapieren. Zij leven te vaak in een minderwaardige en afhankelijke situatie, zonder controle over hun leven.

Volgens Stichting ROS zijn er drie opties: doorprocederen voor een verblijfsvergunning, zelfstandig overleven in de illegaliteit of terugkeren naar het land van herkomst. Stichting ROS is hierin neutraal, de keuze ligt bij de persoon zelf. Wel geven we realistische informatie over de mogelijkheden en raden we zinloos procederen altijd af. We bieden hulp in vele vormen, maar streven altijd naar zelfredzaamheid en autonomie.

We zijn in Nederland naast Vluchtelingenwerk de enige NGO die zowel opkomt voor basisrechten alsook begeleidt bij terugkeer. Dit doen we omdat we migranten zien als vrije wereldburgers die zelf de beste inschatting kunnen maken over hun toekomst.

Het Bestuur van de stichting bestaat momenteel uit 5 personen en bestuurt op afstand. Inschatting is dat de tijdsinvestering ongeveer 3 uur per week zal zijn. Het bestuur vergadert om de 6 weken. De secretaris vormt samen met voorzitter en penningmeester het dagelijks bestuur (DB) van de stichting.

De persoon die wij zoeken heeft idealiter het volgende profiel

• Onderstreept de doelstellingen van het ROS en heeft affiniteit met de doelgroep

• Heeft gemiddeld 3 uur per week tijd

• Heeft bestuurlijk en of RvT ervaring

• Heeft bestuurlijke/politieke sensitiviteit

• Is communicatief sterk (zowel spreken als schrijven in het Nederlands)

• Is bij voorkeur woonachtig in Rotterdam of omgeving;

• Kan een relevante VOG (Verklaring omtrent Gedrag) overleggen

• Mensen met een multiculturele achtergrond en/of met vluchtelingen/migranten achtergrond  worden uitdrukkelijk uitgenodigd te solliciteren om een zo divers mogelijk bestuur te vormen.

Taken van de secretaris

• (In afstemming met de algemeen coördinator)

• De agenda van de bestuursvergadering opstellen en aan de bestuurders versturen.

• Erop toezien dat de vergadering tijdig bijeen wordt geroepen.

• Het notuleren tijdens de vergadering, en na de vergadering het verslag opstellen.

• Het in de gaten houden van de procedures en het vastleggen van actiepunten.

• De inschrijven bij de KvK in de gaten houden. Als er bijvoorbeeld een bestuurswissel plaatsvindt, moet de secretaris dit aan de Kamer van Koophandel doorgeven.

• Bijhouden van relevante uitnodigingen in het netwerk

Wat wij bieden

·         Een onbezoldigde (vrijwillige) functie in het bestuur van onze ideële stichting.

·         De kans om een bijdrage te leveren aan een organisatie die zich inzet voor de belangen van ongedocumenteerde migranten.

·         De kans om mee te denken binnen een leuke organisatie met bevlogen mensen;

·         De kans om relevante bestuurlijke ervaring op te doen, vaardigheden verder te ontwikkelen en het ROS verder op de kaart te zetten;

Voor meer informatie over het Rotterdams Ongedocumenteerden Steunpunt, zie www.stichtingros.nl of nog beter kijk de mooie documentaire Leven in Limbo terug op NPOstart.

Leven in Limbo | NPO Start

Belangstelling?

Een motivatie en CV kan via de mail naar wendyguns@gmail.com. Wendy Guns is voorzitter van het ROS en vermeld dan als onderwerp: vacature secretaris bestuur. Zij kan ook meer informatie geven over deze functie.