Het ROS zoekt een stagair (vanaf begin 2024)

Kom stagelopen bij het ROS!

Het Rotterdams Ongedocumenteerden Steunpunt (ROS) startte in 2005 met als doel ondersteuning voor mensen zonder verblijfspapieren in de regio Rotterdam. Dit kunnen uitgeprocedeerde asielzoekers zijn, maar ook migranten die om andere redenen geen verblijfsvergunning hebben. In de loop van de jaren vonden duizenden mensen ons met vragen over mogelijkheid tot verblijf, geld, opvang, werk, scholing, toegang tot de gezondheidszorg en ook over steun bij vrijwillige terugkeer.

Opvanghuis Rechthuislaan (Plexat)

Op de Rechthuislaan heeft stichting ROS sinds meer dan 15 jaar een noodopvanghuis met een capaciteit van 22 bedden. Momenteel hebben we 17 bedden in opdracht van de gemeente Rotterdam (LVV) gereserveerd. Daarnaast hebben we een 5 tal eigen bedden. In de praktijk vangt het ROS hoofdzakelijk vrouwen op. Incidenteel worden mannen opgevangen en in sommige gevallen moeders met (zeer kleine) kinderen. De doelgroep is in eerste instantie ongedocumenteerd en niet in staat opvang in eigen netwerk te regelen. Komt ook niet in aanmerking voor de reguliere daklozenopvang.

In 6 maanden proberen wij met maatschappelijke begeleiding, indien van toepassing juridische begeleiding, en activering tot een duurzame oplossing te komen. Dat kan zijn: legalisatie, vrijwillige terugkeer, doormigratie of zelfredzaam verblijf in de illegaliteit. Om dat te bereiken moeten we vaak creatieve oplossingen zoeken, cliënten motiveren om vooruit te kijken en de hoop niet op te geven.

Taken van de stagiair:

-      Meehelpen met de dagelijkse gang van zaken op de RHL.

-      Ondersteuning waar nodig bij de activiteiten (lunch, sport, culturele uitjes organiseren)

-      Deelnemen aan maandelijks bewonersoverleg, rapportage, hulpvragen en begeleidingsdoelen vastleggen.

-      Onder begeleiding het geven van maatschappelijke begeleiding aan clienten in de opvang volgens methodiek, begeleiding bij binnenkomst en doorstroom, woonbegeleiding, persoonlijke begeleiding, meegaan naar doktersafspraken of ambassades.

-      Meehelpen met de binnenkomst van nieuwe bewoners en vertrek

Eigenschappen:

·         HBO werk/denkniveau.

·         Zowel betrokken als nuchter

·         Minimaal 2 dagen per week beschikbaar

·         Empathisch en in staat te stimuleren en motiveren

·         Affiniteit met de problematiek van ongedocumenteerden.

·         Goede schriftelijke en mondelinge vaardigheden in zowel Nederlands als Engels, andere talen zijn een pré

·         Initiatiefrijk, flexibel en goed in onderhouden c.q. ontwikkelen netwerk.

·         Woonachtig in regio Rotterdam.

Wij bieden:

·         Veelzijdige stageplek met veel verantwoordelijkheden in een kleine organisatie binnen een enthousiast team.

·         Een stagevergoeding van 150 euro/maand.

·         Professionele begeleiding

·         Startdatum eind augustus 2024

Interesse? Stuur je motivatie met CV naar Maarten Goezinnen, coordinator ROS maarten@stichtingros.nl. Nog vragen? Bel 06 52685300.