Leven zonder papieren

Illegaal overleven in Nederland is nooit een eerste keus. Maar soms kan het (tijdelijk) niet anders. Stichting ROS vindt dat geen mens ‘illegaal’ kan zijn, en dat iedereen recht heeft op een goed leven. Om dit mogelijk te maken bieden we:

Toegang tot medische zorg

Met het Erasmuspaspoort en het declaratieformulier Zorgverleners kunnen onverzekerde vreemdelingen zonder verblijfsvergunning naar een huisarts. Het paspoort is tijdens spreekuren te verkrijgen.

• De regeling geldt niet voor EU-burgers!

• Tandarts behandelingen vallen NIET in de CAK regeling.

Het Erasmus-paspoort geeft toegang tot huisartsen, apotheken en ziekenhuizen in regio Rotterdam

Nederlandse les

Het ROS verzorgt dagelijks gratis Nederlandse les in ons gebouw op Rechthuislaan 52, elke dag van 10.00 tot 12.00.

Er wordt op verschillende niveaus lesgegeven. Kijk op stichtingros.nl/taalschool om de juiste les uit te kiezen, en je aan te melden.

Zowel migranten met als zonder status zijn welkom. Wie anoniem wil blijven, mag anoniem blijven en een ieder mag komen zo vaak hij of zij wil. De docenten zijn vrijwilligers, meer dan de helft zijn gepensioneerde docenten en hebben ieder een eigen manier van lesgeven, soms met een methode, soms zonder.

Noodopvang

ROS heeft noodopvang voor max. 24 personen, m.n. vrouwen en kinderen.

Personen die in aanmerking willen komen voor tijdelijke opvang kunnen contact opnemen met ons via het spreekuur op maandag- en donderdagmiddag of per mail. Het grootste deel van de bedden wordt ingekocht door de gemeente in het kader van de LVV-regeling.

Toekomst oriëntatie en empowerment

Op woensdagmiddag begint om 12.00 een gratis lunch, er wordt lekker gekookt en iedereen is welkom. Daarna organiseren we activiteiten die kunnen helpen bij toekomst oriëntatie: een groepsgesprek, voorlichting over basisrechten of een gezellig uitje. Ook vinden soms cursussen plaats, zoals naailessen of een business course.